Видавнича справа і сьогодення


Про проблему, пов'язану із втратою колишньої популярності книги, приреченістю паперової книги і скрутним становищем українських видавництв, все частіше і частіше згадують ЗМІ. З чим зіткнулися видавництва після швидкого розвитку науково-технічного прогресу та науково-технічної революції?

Джерелом проблеми видавничої справи в наш час є спад читаючого населення України. Пасивне використання гаджетів поступово перемагає активне читання. Пов'язано це з появою багатоканального телебачення, радіо, і також, безумовно, мережі Інтернет. Згідно зі статистикою, читають щодня, тільки 8%, 38% - читають раз на місяць, 19% - нерегулярні читачі і 35% - не читають взагалі.

За останні роки в Україні спостерігається поступове падіння обсягу примірників - з 5000-6000 в 2015-му до 700-800 примірників у 2020 році.


Друга проблема видавничої діяльності в Україні – платоспроможність населення  та комерційна діяльність видавництв в ринкових умовах. Інфляція і ціни на енергоносії зростають, що за собою тягне подорожчання паперу та поліграфічних послуг. Все це збільшує вартість книги. Виникає необхідність відстоювати інтереси видавничої справи на національному і місцевому рівнях.

Також однією з відкритих проблем стала діяльність видавництв у період локдауну в Україні. У зв'язку із закриттям багатьох торгівельних центрів, магазинів, скороченням робочих місць, закриттям розважальних закладів, в Україні значно збільшилося безробіття і зменшилася заробітня плата, тому витрати на своє дозвілля перейшли на другий план. Саме з цим і пов'язаний спад попиту на друковані книжки.

Все частіше видавництва стикаються з проблемою пірацтва та контрафакту. Після введення процедури ліцензування та заборони певних російських видавництв, їх продукція не пішла з ринку, а просто перемістилася на ринок контрабанди та контрафакту, і з кожним роком її стає все більше. Зараз 30-40% всього ринку — це російськомовна контрафактна продукція, яка ніяк і нічим не контролюється, за яку не платять податки, і яка продається за нижчими цінами, ніж українські книжки.

Керівники видавництв також виявили проблему недостачі кадрів для роботи. Частіш за все колектив, який наявний у видавництві – колектив, який працює разом великий проміжок часу. А якщо виникає проблема набору нового персоналу, то керівникам доводиться дуже постаратися, щоб знайти висококваліфіковану людину.

З кожним роком у видавництв з'являється все більше проблем, до останніх можна віднести проблему локдауну в Україні, закриття на певний проміжок часу книгарень, бібліотек та книжкових магазинів, а також ситуація на Сході України, і за цим випливаюча проблема – якою мовою видавати твори?


Незмінною і все більш «запущеною» залишається проблема «нечитаючого населення України». На зміну книжковій реальності приходять розважальні шоу, телепередачі, комп'ютерні ігри, соціальні мережі та інше. Але потреба у друкованій продукції все одно залишається, питання тільки в тому – як видавництва зможуть пристосуватися до змін, які відбуваються в світі.

Жмур Владислава